Jeanine Laudy

LetterProfessor

INFO@JEANINELAUDY.NL

Asymmetrisch, elektrisch en prototypisch

pinarelloVoor vier dagen heb ik mijn koekiemonster even verruild voor een Pinarello Rokh, mét Shimano Ultegra Di2. Ik begreep eigenlijk nooit echt het nut van elektronisch schakelen en zeker toen Monique van de Ree in een criterium haar ketting met geen mogelijkheid meer op het grote blad kreeg, had ik besloten dat dat hippe gedoe niet voor mij was. Maar nu stond ik vier dagen op de Bike Motion, om voor distributeur 2moso het prototype van de nieuwe indoor trainer, de Wahoo Kickr, te promoten. En daarop stond een spiksplinternieuwe Pina met Ultegra Di2. Ik kon er niet meer voor weglopen. Het frame was maat 54 – in tegenstelling tot mijn normale maat 48 – en de stuurpen was nog eens zo’n 12 cm, maar met het (keiharde) zadel op de juiste hoogte was het best oké wegtrappen. Ik heb meteen ook alles over de iPhone en iPad geleerd, want 2moso richt zich puur op deze telefoons. De Kickr wordt eveneens door je iPhone of iPad bestuurd. Ik met mijn Blackberry-vingers moest even wennen aan het touch pad, maar inmiddels ben ik expert!

En na vier dagen ben ik toch ook echt wel fan. Van elektronisch schakelen en van de Kickr. De twee Tacx‘en die ik heb maken best wat lawaai. Vooral mijn Antares, die in theorie vrij stil zou moeten zijn, geeft een vervelend geluid als de rollen die erin zitten een beetje te veel naar links of rechts bewegen. Bij de Satori heb je dat probleem niet, maar daar moet je een aparte Tacx-band aanschaffen of accepteren dat je je achterband veel vaker dan normaal moet vervangen. Niks van dat alles bij de Kickr, waar je je achtervork gewoon in de trainer zet, alsof je een achterwiel vervangt. Maar het vraagt wel een iPhone of iPad ter besturing, zelfs voor Android is er nog geen software beschikbaar. Dus voor de Blackberry zal dat wel nooit komen. Daarnaast kost dit grapje zo’n 1000 euro en dat geld weet ik aan nog heel veel andere leuke (fiets)dingen te besteden.

Maar ook dat elektronisch schakelen…! Zwiep-zwiep. Dat is het enige wat je hoort. De ketting is no time, bijzonder nauwkeurig, op het juiste blad gezet. In plaats van het flink moeten doorduwen op de mechanische versnellingen zitten er aan je remgrepen twee kleine knopjes om zwaarder of lichter te schakelen. Alsof het geen moeite kost zet je je ketting op een ander blad. Heel fijn en gemakkelijk. Het enige nadeel is dat je er een accu voor nodig hebt, die dus ook leeg kan raken. Na twee dagen op de beurs gaf de accu (die dan wel weer een beetje houtje-touwtje gemonteerd is aan de stuurpen, met twee tie rips) aan dat die moest worden opgeladen. Gelukkig waren ze bij de Shimano-stand zo lief ons uit de brand te helpen door de accu bij hen op te laden en ons in dat uurtje een andere te lenen. Die saamhorigheid onder standhouders, die vier lange dagen op de Bike Motion draaien, is er gelukkig wel. Of was mijn vrouw-zijn bij de met mannen gevulde Shimano-crew genoeg om dit verzoek in te willigen?

Het waren vier ontzettend drukke, vermoeiende, maar prachtige dagen, omringd door fietsen en fietsliefhebbers. Ik heb er ook een flink aantal aardige mensen mogen ontmoeten, waarmee mooie plannen zijn gesmeed voor de toekomst. Nog niks concreets, dus ik kan er helaas nog niks over zeggen. Maar misschien ben ik volgend jaar wel in een andere hoedanigheid op de beurs aanwezig. Wie weet.

Foto: Bike Rumor

67833_wielertaals1Deze blog kan ook gelezen worden op Wielertaal.nl.