Jeanine Laudy

LetterProfessor

INFO@JEANINELAUDY.NL

Gedoe om een roze lintje

pink-ribbon-duckiesZoals het nieuwsbericht op de website van mijn ploeg gisteren liet zien, wilden wij graag vanaf volgend seizoen een goed doel aan onze naam verbinden. Geen grote operatie, gewoon een klein gebaar van maatschappelijke betrokkenheid. Aangezien ik freelance journaliste ben, is mij aan het begin van dit seizoen gevraagd de PR & communicatie van de ploeg voor mijn rekening te nemen. Wij hebben immers níet het budget van AA Drink-Leontien.nl, zoals ze afgelopen seizoen bleek te hebben – en ook niet 10% daarvan. Daarom waren het de ploegleider en ikzelf die het goede doel uitkozen en de stichting zouden benaderen.
Bij een dames-wielerploeg, met roze als kenmerkende kleur, is PinkRibbon een voor de hand liggende organisatie. Het goede doel waar zij zich mee bezighouden is borstkanker. Iedereen kent wel iemand die borstkanker heeft, of heeft gehad, en als je de statistieken 1-op-1 naar levende voorbeelden vertaalt, zijn dat best angstaanjagende getallen: van onze ploeg zal tenminste één renster borstkanker krijgen. Misschien wel twee. Nu hebben vrouwen (maar ook mannen) die een actieve levensstijl hebben minder kans op borstkanker, dus misschien gaat deze statistiek niet helemaal op, maar het dient slechts als eye opener. Gelukkig is borstkanker tegenwoordig goed behandelbaar, áls je er maar op tijd bij bent! Dat wilden wij als SwaboLadies graag promoten onder pelotongenootjes en toeschouwers.

In ons voorstel naar PinkRibbon toe hebben we de mogelijkheid open gehouden voor hen om een financiële donatie te doen. Ons budget is bijzonder beperkt en waar andere bedrijven geld moeten betalen om hun bedrijfslogo op het shirt of de website te laten plaatsen, wilden we het roze lintje zonder financiële compensatie plaatsen, want we zijn ons bewust van de beperkte middelen van PinkRibbon zelf. Maar de mogelijkheid open houden kan natuurlijk altijd. Helaas dacht PinkRibbon er ook zo over, alleen dan zonder de vrijblijvendheid. De organisatie meldde ons in niet mis te verstane woorden dat zij geen enkel nut zagen in het plaatsen van het roze lintje op onze kleding. Pas als we veel geld zouden lappen, dán pas zouden we een maatschappelijke bijdrage leveren – terwijl we hadden uitgelegd dat een financiële bijdrage niet binnen onze mogelijkheden viel en dat we daarom een andere oplossing dachten gevonden te hebben om toch maatschappelijk iets te kunnen bijdragen. PinkRibbon zag het niet zo. We hebben nogmaals uitgelegd dat het voorstel van deze madam helaas niet uitgevoerd kon worden, maar stelden wel de vraag of het lintje alsnog op onze kleding mocht. Het doel achter de stichting is namelijk belangrijker dan hoe één van de medewerksters ons te woord heeft gestaan. Hierop hebben we echter geen antwoord meer gekregen. Complete radiostilte. Het lintje gaat dus niet op onze kleding.

Ik vind het wel gek, dat juist PinkRibbon zo reageert. Want kwamen zij vorig jaar niet slecht in het nieuws vanwege hun geringe bijdrage aan kankeronderzoek en hun starre houding om dit te verdedigen? En eerder ook al? Ik zou denken dat die organisatie er alles aan wil doen haar reputatie weer terug op te bouwen. En vooral niet opnieuw in gelddiscussies terecht wil komen. Bewustwording over borstkanker, dáár wil ik me wel hard voor maken. En naar mijn idee kan dat ook prima zonder dat daar een financiële bijdrage tegenover staat. Jammer dat PinkRibbon deze situatie opnieuw oplost door niet meer van zich te laten horen. Financieel gezien hebben ze het tegenwoordig misschien beter op een rijtje, maar aan hun imago mag nog flink wat worden bijgeschaafd.

(Inmiddels zijn we benaderd door een ander goed doel, met de vraag of de SwaboLadies dat doel willen kiezen om de samenwerking mee aan te gaan. Daarover later meer!)

Afbeelding: Pink Ribbon/Social Psychology Eye