Jeanine Laudy

LetterProfessor

INFO@JEANINELAUDY.NL

Kanker is niet vrolijk roze, maar keiharde topsport

unknownGisteren raakte ik via Twitter aan de praat met Thomas Zijlma, de jongen die op zijn zeventiende 37 nietjes in zijn hoofd had. Hij was toen geopereerd aan uitgezaaide zaadbalkanker. Twee weken geleden was hij nog te gast bij De Week van Filemon, om het te hebben over de ontmaskering van Lance Armstrong. Dat was immers zijn held (geweest), ook hij was van naar de hersenen uitgezaaide teelbalkanker genezen. In die aflevering reed Thomas op de fiets rond in het tenue van Tegenkracht, de stichting Kanker en Sport. Daar zet hij zich heel erg voor in. De stichting biedt kankerpatiënten sportfaciliteiten en -begeleiding, om hen zo fit mogelijk alle verwoestende behandelingen te laten doorstaan. Want ‘kanker is topsport‘, zo laten de posters zien. En dat klopt. Een prachtige slogan die precies vat waar de stichting voor staat en mee helpt.

Bijzonder verbaasd was ik dus ook toen de Viva-blog van ene Leonie V in licht gewijzigde vorm weer online was gezet. Ik was in eerste instantie blij dat Viva en haar uitgever Sanoma hadden besloten de blog alsnog te plaatsen, vorige maand had Viva die namelijk van de site gehaald. In de betreffende blog beschrijft Leonie V dat ze zich stoort aan de wijze waarop oktober tot ‘borstkankermaand’ wordt bestempeld, waarbij met name Pink Ribbon doet voorkomen alsof het vechten tegen borstkanker een vrolijk roze gekleurde strijd is. En dat je kanker altijd wel kunt overwinnen als je er maar hard genoeg voor vecht. De ‘roze kankermaffia’, noemde ze het. Dat was ook de titel van haar blog. Maar Sanoma is partner/sponsor van Pink Ribbon en dus mocht de blog niet online. Karin Spaink, die zich eveneens stoort aan de glamourisering van de ziekte, pikte het stuk op en publiceerde de blog toen op haar eigen website.

Inmiddels is de blog dus terug op Viva.nl. Maar er zijn wel wat aanpassingen gedaan. Met name één passage is drastisch veranderd. Dit is de originele alinea:

‘Beat it’ staat er met dikke koeienletters op een campagne poster van Pink Ribbon met daaronder een strijdlustige vrouw afgebeeld in sportkleding. Het idee dat wordt gepropagandeerd is dat je borstkanker kan overwinnen, zolang je maar positief blijft en hard genoeg vecht.

En hierin is het veranderd:

‘Kanker is topsport’ staat er op een campagne poster met daaronder een strijdlustige vrouw afgebeeld in sportkleding. Het idee dat wordt gepropagandeerd is dat je borstkanker kan overwinnen, zolang je maar positief blijft en hard genoeg vecht.

Het is duidelijk wat er is gebeurd. Viva en Sanoma hebben gevraagd aan Leonie V elke link met Pink Ribbon uit de blog te halen, de titel te veranderen en een ander voorbeeld te gebruiken. En het is begrijpelijk dat Leonie V daaraan voldoet. Een jonge meid, net afgestudeerd, wellicht hopende hetzelfde pad te volgen als Nynke de Jong, die ook begonnen is als Viva-blogster. Dan pas je je blog maar al te graag aan, zodat je je werkgevers tevreden stelt.
Maar nu wordt de plank wel flink misgeslagen. Het hele artikel verliest zijn kracht. De werkwijze van Pink Ribbon is ook voor mij tenenkrommend, met hun we zijn er niet zozeer voor borstkankeronderzoek, maar voor ‘bewustwording’. En ik ben blij dat we met de SwaboLadies een oprechte organisatie hebben gevonden om een partnerschap mee aan te gaan, een organisatie die zich daadwerkelijk inzet voor borstkankeronderzoek: A Sister’s Hope.

In Leonie’s zoektocht naar een vergelijkbaar voorbeeld koos ze voor de poster van Tegenkracht, omdat ook die een sporter afbeeldt. Maar de boodschap beat it is wel compleet anders dan ‘kanker is topsport’. Beat it suggereert inderdaad dat je die ziekte wel eventjes kunt overwinnen, terwijl ‘kanker is topsport’ laat zien dat het een echte strijd is. Waarbij je, net als in de topsport, aan het eind ook kunt verliezen. Dat wil echter niet zeggen dat je niet hard genoeg voor die beoogde overwinning hebt gestreden.
Pakkende slogans en aansprekende acties zijn nu eenmaal nodig om de aandacht ergens op te vestigen, zoals ‘Sta op tegen kanker‘ van de KWF Kankerbestrijding of desnoods ‘Opgeven is geen optie‘ van Alpe d’HuZes. Maar niet elke organisatie die een onderwerp populariseert om het onder de aandacht te brengen maakt er zo’n maffioos praktijkje van als Pink Ribbon. Daarom was Leonie’s eerste blog prima en is de eigenlijke boodschap in haar alternatieve blog compleet weg. Als Viva en Sanoma slim waren geweest hadden ze de blog gewoon ongewijzigd terug op hun site gezet. Dan was de hele kwestie waarschijnlijk zonder al te veel gedoe overgewaaid – de blog was immers al op internet opgedoken. En de beeldvorming rondom Pink Ribbon is al langer slecht, maar nu geldt dat óók voor Viva en Sanoma. Daarbij wordt Tegenkracht ten onrechte op dezelfde grote stapel gegooid.

Leonie V zelf zit temidden van alle disucssie en heeft nu misschien wel de aandacht die je als beginnend schrijfster wilt hebben (er is immers no such thing as bad publicity). Ze heeft haar oprechte excuses aangeboden aan degenen die zich gekwetst voelen door de gemaakte aanpassingen en zegt blij te zijn dat er een “openlijke discussie [is] losgemaakt over censuur binnen een grote organisatie als Sanoma”. Klinkt daarin door dat ze er al vaker mee te maken heeft gehad? Hoe dan ook, ik vind het een blamage. Ik hoop dat Viva en Sanoma zelf ook inzien hoe beschamend deze hele situatie is. Misschien moeten ze eens nadenken over het punt dat iemand probeert te maken en een beetje aan zelfreflectie doen, in plaats van ongegeneerd censuur door te voeren. Mijn ‘slogan’ voor hun: shame on you.

Foto: BBC Communicatie/Tegenkracht

67833_wielertaals1Deze blog kan ook gelezen worden op Wielertaal.nl.