Jeanine Laudy

LetterProfessor

INFO@JEANINELAUDY.NL

Wobbly bits

wobbly-tummyIk hoef geen buikspieroefeningen meer te doen en niet als een gek cardiovasculaire oefeningen te doen tot ik er bij neer val. Want mijn buikje gaat er niet mee weg, weet ik sinds vandaag. In de Daily Mail geeft James Duigan tips over waarom bepaalde lichaamsdelen wobbly zijn en waarom je die niet strak krijgt als je veel sport. En die James Duigan kan het weten, want hij is personal trainer van onder andere Elle Macpherson en Rosie Huntington-Whiteley. Mijn wobbly bit is voornamelijk mijn buik. Nu zit ik sowieso niet verlegen om enig volume, maar mijn buik is echt het probleemgebied. Zeker als je in de wielerhouding zit, dan is zo’n buikje ineens een flinke bierbuik. Maar ook toen ik een periode een flink aantal kilo’s lichter was, zat dat buikje er gewoon. Simpelweg afvallen helpt daar dus niet tegen. En dat klopt, volgens Jimmy dan. Dit is wat er staat over een wobbly tummy:

THE PROBLEM
Your stomach looks fat and/or bloated most of the time.
You’ve never had a flat stomach — even when you lose weight you have a belly.
Any extra weight gain goes straight to your stomach

THE CAUSE: You’re stressed
‘Stomach fat has been linked to stress levels,’ says nutritionist Vicki Edgson. ‘When we’re stressed cortisol is released from our adrenal glands and this causes the body to lay down fat around the stomach.’
A recent study by Yale University in the U.S. found that even slim women are more likely to have excess abdominal fat if they regularly feel stressed.
Professor Elissa Epel from Yale says: ‘We found women with greater abdominal fat had more negative moods and higher levels of life stress. Greater exposure to stress may explain their enhanced cortisol reactivity. In turn, their cortisol exposure may have led them to accumulate abdominal fat.’
That’s because abdominal — or visceral — fat has more cortisol receptors than fat elsewhere in your body.
‘That’s why stressed people, from City bankers to busy mums, store fat around their stomachs,’ says Vicki Edgson. ‘They think it’s because they’re eating too much, but it’s not — it’s due to stress.’

THE CURE
The good news is you don’t have to pound the treadmill for hours to get rid of your belly.
In fact, nutritionist Jason Camm says that’s the last thing you should do. Too much cardiovascular exercise, such as running, can create excess cortisol, so you should include some weights, yoga or Pilates in your exercise regime to help flatten your stomach.
‘Stomach fat can also be caused by imbalanced gut bacteria,’ says Camm. ‘Sugar and grains — such as bread and pasta — feed gut bacteria, so avoid them. Try cutting out citrus fruits, too, to see if it makes a difference, as they can sometimes cause bloating.
‘Sweets, coffee, alcohol, salt and junk food stress out your system, so they’re best avoided, too.
‘Foods that restore cortisol balance — and so can help flatten your stomach — include lean protein, such as chicken and fish, green vegetables, sweet potatoes, beetroot, olives and avocadoes.’
Camm also recommends a good quality fish oil or omega oil: ‘They’ve been shown to slow the absorption of sugar through the gut.’
‘Another good supplement for tackling stomach fat is liquorice drops in the morning.’

Het enige nadeel is dat wanneer je buik het probleem is, je dan ineens allerlei dingen níét meer mag: geen suikers, granen, koffie, alcohol en junk food, terwijl mensen met andere probleemgebieden juist oefeningen of ánder voedsel wordt aangeraden. Bolle wangetjes kun je verhelpen door gezichtsmassages, bij love handles moet je veel bessen eten en groene of witte thee drinken en bij stevige dijen moet je veel squats en lunges doen zonder gewichten. Nu wil ik zelf best nog wel wat meer suikers en granen uit mijn dieet schrappen (alcohol en junk food neem ik sowieso al zelden), maar die koffie is wel een probleem.

Misschien moet ik het dan toch meer in de stress-verlichting zoeken? Want ik herken het wel; ik ben inderdaad wel iemand die nogal gestresst kan raken en ik ken soms wat dalletjes – net zoals David Millar overigens. Maar hoe verander je dat? Een keer met Karsten Kroon of Maarten Tjallingii mee naar hun yoga-klasjes? Het lijkt me iets te mooi om waar te zijn: door zo’n lesje minder stress ervaren en dan óók nog eens een strak buikje krijgen.

Ik ben toch bang dat C. gelijk heeft, die me bij mijn test bij Webtrainer eerst doodleuk vertelde dat ik toch echt wel te zwaar was voor een wielrenster (ik wéét het), maar er wel achteraan zei dat het gewoon een kwestie van de lange adem is en dat je niet in een korte tijd ineens naar een strak sporterslichaam kunt. Dat je geduld moet hebben. Maar daar stipte hij nog een ander probleem aan. Want dat is ook iets wat ik in mezelf herken: ongeduld!

Foto: The Times of India

67833_wielertaals1Deze blog kan ook gelezen worden op Wielertaal.nl.